1. De Etalage
De etalage is vaak het eerste wat de klant ziet. Nog voordat de klant de winkel in gaat heeft hij/zij vaak al even in de etalage gekeken. Het doel van de etalage is om de klant 'naar binnen te trekken'.
Als de etalage interessant is trekt dit nieuwe klanten aan. Maar een aantrekkelijke etalage maken is vaak niet zo eenvoudig, dit omdat je maar enkele seconden hebt om de aandacht te trekken van de potentiële bezoeker. Voor een etalage die klanten lokt moet je dan ook vaak gedurfde dingen doen, veel verbeelding gebruiken en anders zijn dan de rest van de winkelstraat, zonder uit de toon te vallen.
2. De indeling van de winkel
Hoe de winkel is ingedeeld kan het verschil maken; blijft de klant, gaat de klant iets passen en/of kopen of verlaat de klant snel de winkel. Producten moeten duidelijk getoond worden. Verschillende producten of merken moeten in duidelijke zones van de winkel geordend zijn. En binnen de verschillende zones moeten klanten zich eenvoudig kunnen oriënteren en bewegen.3. Bewegwijzering
Goede bewegwijzering geeft de klant een gevoel van rust en veiligheid. Basiselementen van de bewegwijzering zijn borden die verwijzen naar de kassa, de infobalie en de paskamers. Maar ook de verschillende afdelingen (heren, dames, kinderen) moeten goed en duidelijk aangeduid zijn. Als het om de kleding zelf gaat is het belangrijk dat ook labels aan de kleding, zoals de maat en de prijs duidelijk zijn voor de bezoeker. Zijn artikelen onderdeel van het nieuwe assortiment of betreft het uitverkoop? Dat zijn allemaal elementen die duidelijk aangegeven moeten zijn. Immers onduidelijkheid maakt dat de bezoeker afhaakt en de winkel verlaat.
4. Kleuren
Goede visual merchandising vereist een samenhangend kleurenpallet. Kleurstellingen beïnvloeden de stemming en ervaring van de winkelbezoekers in hoe ze het winkelbezoek beleven. Met de juiste kleurkeuze kan wel degelijk een belangrijk verschil gemaakt worden.5. Etalagepoppen
Als je mode, sieraden of andere items verkoopt die door mensen worden gedragen, kun je overwegen om etalagepoppen in je winkel te gebruiken. Etalagepoppen zijn een geweldige manier om producten te accentueren en seizoensgebonden displays te creëren. Er zijn veel soorten etalagepoppen, dus kies die etalagepoppen die het beste passen bij jouw winkel en producten.6. De kassa's
De kassa-omgeving is de plek waar de klant haar/zijn uiteindelijke aankoop doet. De kassa moet toegankelijk zijn door er aantrekkelijk uit te zien, de kassa moet opvallen maar toch passen in de winkel. Eventueel kunnen op of bij de toonbank nog kleine artikelen getoond worden die klanten op het laatste moment ook kunnen aankopen. Hoewel er tegenwoordig steeds minder met contant geld betaald wordt gebeurt dit nog steeds. Belangrijk is dus dat de kassa voldoende beveiligd is, zowel voor het personeel alsook voor de klanten.7. Winkelverlichting
Met de juiste verlichting creëer je de juiste sfeer. Daarbij helpt goede verlichting om de producten goed te presenteren. De juiste keuze is ook afhankelijk van het soort producten, zo vragen sierraden een andere winkelverlichting dan kleding.8. Displays die aansluiten bij het seizoen
Gedurende het jaar is het goed om de winkel te veranderen op een manier die aansluit bij het seizoen; kleur in de lente, wamte in de winter etc. Het wisselen van de uitstraling van de winkel kan eenvoudig met de juiste displays en/of pop-up displays en moedigt bezoekers aan om regelmatig de winkel te blijven bezoeken.9. Techniek en Visual Merchandising
De technologie gaat ook op het gebied van visual merchandising steeds verder. Zo is het tegenwoordig zeer te doen gebruikelijk dat er een groot tv scherm hangt in een winkel met daarop informatie of een modeshow. Dit voegt een nieuwe dimensie toe aan de winkelervaring van de klanten. Het gebruik van tablets door het personeel, maar ook door klanten, is iets dat ook steeds gewoner is in winkels. Klanten kunnen zo extra productinfomatie krijgen maar ook eenvoudig producten bestellen die dan bij hen thuis worden afgeleverd.De Visual Merchandiser?
Een goede visual merchandiser (of VM) neemt de verantwoordelijkheid voor de complete Visual Merchandising van uw winkel(s). Uiteraard is het belangrijk dat de inrichting aansluit bij de wisseling van de seizoenen. De Visual Mercadiser past dan de etalages aan, maar ook de winkelvloer, de etalage poppen en de producten die er in deze specifieke periode uitgelicht moeten worden. Een goede Visual Merchadiser gaat voor het uiteindelijke doel; een tevreden klant die via de kassa de winkel verlaat.Visual merchandising is in de retailbusiness heel belangrijk. Het gaat om het maken van een uitnodigende winkel die klanten ertoe aanzet iets te kopen en ook om met regelmaat weer terug te keren in de winkel. Vandaag de dag concureert de winkel niet alleen met andere winkels maar ook met online aankopen. Deze positie vereist een unieke winkelbeleving waar de klant zich op zijn/haar gemak voelt en waar men graag wil terugkomen. Een geode VM kan helpen dit te bereiekn.
Neem gerust contact op als je vragen hebt of gebruik wilt maken van de expertise van Designing Haaker op het gebied van Visual Merchandising.