Hoe richt je een nieuwe etalage inrichten?

Waar begin je bij het inrichten van een nieuwe etalage? Hoe vang je met jouw nieuwe etalage de aandacht van de passanten van jouw winkel? Hoe laat je ze vervolgens stilstaan bij jouw nieuwe etalage om ze daarna geïnteresseerd binnen te krijgen? Zijn er standaardtips waaraan de inrichting van een nieuwe etalage moet voldoen?

Bij Designing Haaker herkennen we dit soort vragen als geen ander. Al meer dan 30 jaar richten we nieuwe etalages in, voor sommige winkels meerdere keren per jaar. Daarbij stellen we onszelf elke keer opnieuw deze vragen. Er zijn daarbij een aantal voorwaarden waaraan een goede inrichting van een nieuwe etalage minimaal moet voldoen. We zullen ze in dit blog behandelen. Een goede etaleur houdt minimaal hiermee rekening en voegt er vervolgens een flinke dosis creativiteit aan toe, natuurlijk in lijn met het specifieke winkelconcept.

Elke nieuwe etalage moet opvallen

Er zijn minimaal 3 doelen van een goede, nieuwe etalage:

  1. anders zijn dan andere etalages,
  2. opvallen en gezien worden en
  3. bezoekers stimuleren om nieuwsgierig de winkel in te lopen.

De basis van etaleren is de etalage in te richten met slechts alleen de producten die je in de winkel verkoopt, al dan niet voorzien van aantrekkelijke aanbiedingen. Dit is een zeer functionele tactiek, dat per geval prima kan werken. Maar je kunt er ook decoratiematerialen aan toevoegen zodat een bepaalde sfeer ontstaat. Deze extra materialen geven de etalage een eigen creatief thema, een eigen sfeer, een eigen lijn. Deze creatieve toevoeging valt nog meer op, vergroot de doelgroep met mogelijke interesse en dus de kans op meer omzet. Een dergelijke, met aandacht ingerichte en extra aantrekkelijke etalage roept bij passsanten een goed gevoel op, wat hen kan prikkelen om dit aan anderen door te vertellen of om een andere keer zelf toch de winkel in te gaan.

Hoe maak je een nieuwe etalage aantrekkelijk?

Wij hanteren minimaal 5 basispunten om een nieuwe etalage aantrekkelijk te maken. Ze lijken simpel en toch zie je regelmatig dat winkeliers ze niet toepassen.

Laten we beginnen bij het begin:

  1. Zorg dat jouw nieuwe etalage altijd goed schoon is: schone vloer, schone achterwanden, schone atttributen. Het lijkt een ABC-tje en toch, het is het niet voor iedereen. Dat een etalage verstoft is veelal onvermijdelijk, maar houd dus het schoonhouden ervan bij en daar hoort ook het schoonhouden van de etalageramen bij. Onze etaleurs beginnen bij het inrichten van een nieuwe etalage met het goed schoonmaken van de werkplek. Dat kost best wel tijd, maar reinheid is nu eenmaal de basis voor een succesvolle etalage.
  2. Zorg ervoor dat de nieuwe etalage goede verlichting heeft en dat er zeker geen kapotte lampen in de etalage zijn. Een goede uitlichting verhoogt de sfeer. Etalageverlichting is bij voorkeur modulair en flexibel aangebracht, bijvoorbeeld op lichtrails, en is ingesteld om zowel objecten aan te lichten als de hele ruimte goed uit te lichten. Laat u hierover door een professional goed adviseren en accepteer geen standaard-advies.
  3. Zorg altijd voor een goed op kleur ingerichte etalage, zodat je niet alleen een opvallend, maar ook een gebalanceerd kleurbeeld laat zien. Dit houdt in, dat je de te etaleren objecten selecteert op basis van de onderlinge afstemming van hun kleuren. Met extra sfeer-elementen versterk je dit kleurbeeld. Een goede afstemming van (modieuze) kleurbeelden blijft associatief langer hangen bij jouw publiek, dan de opsomming van de individuele elementen. Algemeen geldt bij een nieuwe etalage: beter de juiste kleuren dan te veel objecten.
  4. Zorg voor een goede prijsopbouw in jouw nieuwe etalage. Toon zeker niet alleen de mooiste, dus meestal duurste artikelen, maar verwerk ook de goedkopere artikelen. Een goede etalage moet voor een breed publiek een goede mix zijn van wat jouw winkel te bieden heeft.

Naast deze 4 praktische basispunten is natuurlijk de creatieve inbreng van een ervaren etaleur heel waardevol. Wat ons betreft is dit het 5e basispunt. Een goede etaleur stelt een goede winkelanalyse vast en maakt van elke nieuwe etalage iets speciaals, maakt een etalage met net dat beetje extra onderscheidende creativiteit en met de perfecte etalagepoppen. Kies daarom je etalage-partner met zorg en brief hem, haar vooraf duidelijk over je wensen.

Wellicht kun jij met deze tips zelf verder goed uit de voeten voor het inrichten van een aantrekkelijke nieuwe etalage. Hoe dan ook: zorg en aandacht maakt alles mooier, ook een etalage! Neem er je tijd voor en wees niet bang regelmatig eens wat anders uit te proberen of origineel in te spelen op een actualiteit.

----

Wil je je etalage nieuw laten inrichten, dan ben je bij Designing Haaker aan het goede adres met meer dan 30 jaar ervaring in het inrichten van etalages, de verkoop van etalagepoppen en visual merchandising van winkels en etalages. Wij stellen creatieve etaleurs ter beschikking met de juiste ervaring in jouw branche.

Met onder meer dan 1000 typen etalagefiguren en accessoires in hun showroom kom je bij Designing Haaker altijd tot een passend advies.

Bekijk onze etalages op

Instagram