Bron: Interview Textilia, door Lisa Kal
De Vinkeveense kledingzaak Lutz heeft de prijs voor de beste etalage van het jaar 2015 in de wacht gesleept, die jaarlijks door decoratie- en etalagebedrijf Beekwilder wordt uitgereikt. Wat is het geheim van een goede etalage? Hanny Blankestijn van Lutz: “Ga niet op het zekere, maar neem een beetje risico.”
Op dinsdag 31 mei heeft Beekwilder bekendgemaakt wie zich een jaar lang de ‘Beste Etalage van Nederland’ mag noemen. De etalage van Lutz uit Vinkeveen werd door de jury, samen met 8 andere etalages, verkozen tot een van de negen mooiste etalages van 2015. Daarna koos 39 procent van de stemmers de etalage van Lutz – in 2014 en 2015 ook al genomineerd – als winnaar. Textilia sprak met Hanny Blankestijn van Lutz en Caroline Haaker van Designing Haaker.
Eerste reactie?
Caroline Haaker: “Te gek. Echt supertop. We zijn heel erg blij met het behalen van dit resultaat. Ook omdat we de kwaliteit zien van deze etalage, die is gemaakt door Ursula de Vreede. De etalage heeft zoveel vakmanschap in zich, alles klopt. Het is tot in de details uitgevoerd. We zijn daarom zo ontzettend trots dat een hele mooie etalage gewonnen heeft en dat mensen daar een voorbeeld aan kunnen nemen. Zegt het voort, maak mooie etalages en maak etalages met bezieling.”
Merk je dat een goede etalage werkt?
“Bij de etalages van dit seizoen merk je dat mensen speciaal de fiets pakken om even te gaan kijken wat er nu weer staat”, vertelt Blankestijn. “We krijgen veel reacties in de winkel. Klanten hebben daar toch wel oog voor. Het gebeurt vaak dat een klant langs de etalage loopt en zegt: ik wil die schoenen of ik wil dat kledingstuk. Je merkt dat een goede etalage de verkoop van kleding echt ondersteunt.”
Hoe is het idee achter de etalage ontstaan?
“We hebben een heel leuk team en we werken nauw met elkaar samen”, vertelt Haaker. “We bedenken plannen, we creëren uitgangspunten en dan gaan we kijken hoe we de etalage gaan vormgeven. Dat ontwerp laten we dan maken. Het is dus helemaal toegespitst op de etalage. Het verhaal dat je vertelt, de beleving erbij en dat in combinatie met de service van Lutz maakt het speciaal. We pakken altijd een trapje hoger, we gaan voor net iets meer omdat het iedere keer een kijk-etalage is die aanspoort tot kopen.”
Laat je de etalage terugkomen in de winkel?
“Ja. We hebben een grote etalage aan de voorkant van de winkel, en dat ontwerp laten we terugkomen in de etalage bij de achteringang”, vertelt Blankestijn.
Hoe vaak wissel je van etalage?
“Meestal met vier weken”, zegt Blankestijn. “We zaten altijd op drie weken, maar sinds een jaar is dat vier weken. Er komt namelijk zoveel werk en zoveel vakmanschap bij kijken waardoor drie weken zo snel voorbij is, zeker in deze snelle tijd.”
Tips voor andere winkeliers?
“Zorg dat je bezieling krijgt in je etalage. Het is heel belangrijk om je winkel op die manier te vertegenwoordigen. Iedereen kan een etalage maken en een pop een jurk aan trekken, maar het is toch een heel verschil als er iemand achter zit met mooi materiaal, een mooi decor en vakmanschap. Dat maakt het speciaal.”, begint Haaker. Blankestijn gaat verder: “En bezuinig niet op je etalage of hoe je naar buiten wil treden, het is zo belangrijk. Je moet ook actueel zijn of net een stapje hoger gaan, zodat mensen inspiratie kunnen opdoen. Ga dus niet op het zekere, maar neem een beetje risico.”